D-vitamin – solskinnsvitaminet, bokstavelig talt!

Jeg vil fortelle i dag hvordan mangel på D-vitamin har påvirket min helse.

For ett år siden var jeg svært syk. Så syk at jeg tilbrakte mesteparten av tiden i en evig runddans mellom seng, sofa, toalett og matpakke. Ja, matpakke. Jeg var så redusert at mannen min måtte smøre matpakke for at jeg i det hele tatt fikk spise i løpet av en dag.

Jeg hadde en drøss betennelsestilstander i kroppen i tillegg til de inflammatoriske som er vanlig i fibromyalgi. Vanlige komplikasjoner i pasienter med fibromyalgi er betennelse i slimposene i leddene. De vanligste er i skuldre og hofter, men kan forekomme i alle ledd som i knær, føtter, albuer, hender med mer. Det kan nevnes at jeg hadde nesten kronisk betennelse i hofter og skuldre. Jeg hadde krystallsyke av og på, gjerne måneder av gangen. Jeg hadde mer kronisk enn vanlig migrene. Jeg mistet hår og neglene var sprø.

Det mest voldsomme jeg opplevde var ekstremt smertefulle nervesmerter i kjeven og gommene. Jeg var nummen og betent. Fortennene mine var faktisk i ferd med å løsne, da tannhalsene var redusert i størrelse.

Jeg hadde 4-doblet dose av D-dråper siden januar 4 måneder tidligere. D-vitamin-verdien var i april på 55 etter at verdien hadde ligget på 10 – 35 siste 2 år. Det skal sies at den forrige legen min ikke informerte om at jeg hadde mangel og at det var den nye legen som oppga prøvesvarene til meg.

Etter mange utredninger og runder hos tannleger, øre/nese/hals, Aleris og fastlege konkluderte de med at langvarig vitamin D-mangel trolig forårsaket problemer i kjeve og munn.

Siden i fjor sommer hadde jeg akseptable D-vitamin nivåer. Fra julen av flotte verdier. Fastleger henger gjerne litt etter hva gjelder ernæring. På Aleris presiserte de viktigheten av D-vitamin. I dag er nedre referanseverdi 75 i Norge. Aleris oppga at legestanden nå arbeider for å øke den til 100 som minimum. Legen på Aleris oppga at for min pasientgruppe hvor tilstanden trolig er autoimmun, skal aldri verdien under 100, helst over 130 og gjerne litt over 150.

I går var jeg hos tannlegen. Det er ¾ år siden sist jeg var der for røntgen. Han kunne konstatere at tannstillingen min var reddet. Den hadde gått tilbake viste bildene. Reduserte tannhalser kan ikke reverseres, men de hadde stoppet å minske i størrelse. Tannlegen gjorde diverse tester for å kjenne på tenner og grad av løshet. Han kunne konstatere at tennene nå sitter bom fast slik de skal. Jeg har heller ikke hatt betennelsestilstander i munnen siden i fjor høst. Slimposebetennelse har jeg bare hatt en av i vinter. Jeg var tidligere også ekstremt utmattet og det har jeg vært i bare liten grad og periodevis helt bra av siste 11 måneder.

Dette er virkelig en tankevekker, da mange fibromyalgipasienter enten ikke sjekker eller får beskjed fra sin lege om mangler. Det er og vist i forskning at bare ubetydelige mangler vil kunne slå veldig negativt ut på pasinter fordi de også i denne sammenheng er overfølsomme (for mangler). Siden fibromyalgi trolig er en autoimmun sykdom, vil det si at spesielt D-vitaminet i kroppen spises opp av K-cellene som det er for mange av i autoimmune pasienter. Dette gangner for at man trenger ekstra tilførsel av D-vitamin.

Ta blodprøver hos fastlegen (D3), be om å få utskrift av prøvesvar, gjerne flere ganger i året. Jeg trenger 3200 IU pr døgn for å opprettholde verdiene på akseptabelt nivå på vinter og 1600 IU pr døgn på sommeren. Det viktige er å få sjekket verdiene regelmessig, gjerne hver 3. måned. D-vitamin skilles ikke ut i urinen, men lagres i fettet. Det er derfor viktig at man har streng kontroll på inntak og effekt.

Moralen her må være følgende: D-vitamin er superviktig for energi, immunforsvar, skjelett og i sakens anledning – tenner!

Bilde

Bilde

Bilde

Legg igjen en kommentar

